Franczyza jest to system sprzedaży towarów, technologii, bądź usług oparty na ścisłej i nieprzerywalnej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi przedsiębiorstwami, które są niezależne od siebie prawnie oraz finansowo. W tym systemie sprzedaży występuje franczyzodawca oraz franczyzobiorca.
Rozpoczęcie działania działalności na licencji franczyzowej jest jednoczesnym zobowiązaniem do prowadzenia działalności w sposób wymagany poprzez osobę udzielającą licencję – franczyzodawcę. Umowa franczyzy jest zawiązywana pomiędzy franczyzodawcą, a franczyzobiorcą, w umowie umieszczone są dokładne prawa i obowiązki obu stron.
Jakie franczyza daje możliwości?
System franczyzy daje pełną możliwość do:
- nazwy franczyzodawcy
- znaków towarowych franczyzodawcy – np. logo
- „know-how”
- korzystania z sposobu prowadzenia działalności
- korzystania z sposobu postępowania
- pomocy handlowej
- pomocy technicznej
Jakie zobowiązania ma franczyzobiorca?
Oprócz przywilejów, które otrzymuje franczyzobiorca należy się liczyć również z wymogami franczyzodawcy, między innymi są to takie rzeczy jak:
- gotowość do włożenia własnego kapitału w działalność
- bycie przygotowanym na ponoszenie stałych opłat dla franczyzodawcy
- zachowanie poufnie większości bądź wszystkich informacji
- przestrzeganie standardów obowiązujących w danej sieci
Oczywiście, oprócz tych kilku przykładów może być więcej zobowiązań, które oczywiście będą uzgodnione między obiema stronami i zawarte w umowie.
Rodzaje franczyzy:
indywidualna – umowa jest zawierana między kilkoma franczyzobiorcami
sieciowa – franczyzobiorca posiada wiele podmiotów
subordynacja – franczyzodawca posiada koncepcje na prowadzenie działalności, a franczyzobiorcy ją wykonują
partnerska – część placówek jest prowadzona przez franczyzodawce, a reszta poprzez franczyzobiorce
Franczyza również posiada dwa odmienne rodzaje działalności, są to:
franczyza dystrybucyjna – franczyzodawca przekazuje swoją wiedze franczyzobiorcy w zakresie towarów oraz wiedzy na temat sprzedaży – franczyzobiorca prowadzi
sprzedaż ze znakiem towarowym franczyzodawcy,
franczyza usługowa – franczyzodawca przekazuje swoją wiedze franczyzobiorcy w zakresie procedur wykonywanych usług – franczyzobiorca prowadzi punkt usługowy ze
znakiem towarowym franczyzodawcy.
Dodaj komentarz